Cei care își doresc să piardă în greutate se întreabă deseori care strategie este mai eficentă? Dacă vor slăbi mai rapid si mai ușor ținând o anumită dieta sau făcând ceva sport? În rândurile de mai jos mi-am propus să dezbat acest subiect, bazându-mă pe studii de specialitate ce vizează optimizarea procesului de slăbire.

Dacă vrei sa pierzi în greutate ar trebui să știi ca efectele exercițiului fizic asupra pierderii sau creșterii în greutate variază de la o persoană la alta (1).

Deși majoritatea persoanelor care fac sport slăbesc pe termen lung, unii  pot constata că greutatea lor rămâne stabilă, în timp ce alții pot chiar crește în greutate (2). Însa cei care cresc în greutate câștigă de fapt mușchi, nu grăsime.

Cele mai multe recomandări privind pierderea în greutate propun combinarea unei diete hipocalorice cu o componentă de exercițiu pentru a atinge un deficit energetic semnificativ. Cu toate acestea atunci când compari dieta și exercițiile fizice, schimbarea alimentației tinde să fie mai eficientă pentru slăbire decât doar exercițiul fizic. (3) (4)

Însa numeroase studii au demonstrat că cea mai bună strategie implică atât dieta, cât și exercițiile fizice (5).

Cel mai bine este să găsești un tip de activitate fizică de care sa te bucuri și care să se potrivească cu stilul tău de viață. În felul aceasta, ai mai multe șanse de a persevera. Ar trebui să ai in vedere următoarele obiceiuri sănătoase de lifestyle:

  • mersul pe jos sau cu bicicleta
  • urcatul scărilor în locul liftului
  • parcatul mai departe de destinații și parcurgerea distanței rămase pe jos

Studiile recente ce au evaluat efectele exercițiului fizic asupra pierderii și menținerii greutății au concluzonat că tipul de antrenament influențează în mod categoric procesul de slăbire (6):

  • Doar antrenament de rezistență: scădere în greutate de la 0 la 1%
  • Doar exerciții aerobice: scădere în greutate de la 0 la 3%
  • Combinație antrenament aerob și rezistență: scădere în greutate de la 0 la 3%
  • Dieta (denumită restricție calorică) combinată cu exerciții aerobice: scădere în greutate de la 5 la 15%

Există, de asemenea, și alți factori ce pot influenta numărul de kilograme pierdute, cum ar fi sexul, datele antropometrice și modificările metabolice (7).

Înainte de a alege dieta in favoarea exercițiilor fizice, rețineți că activitatea fizică regulată are multe alte beneficii pentru sănătate dincolo de pierderea în greutate. Combinarea exercițiilor fizice cu o alimentație sănătoasă este o modalitate mai eficientă de a pierde în greutate decât doar restricția calorică. Exercițiile fizice pot preveni sau chiar inversa efectele anumitor boli, scad tensiunea arterială și colesterolul, ceea ce poate preveni un atac de cord. diabet de completat

În plus, dacă faceți sport, vă reduceți riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer, cum ar fi cancerul de colon și sân. Exercițiile fizice sunt de asemenea cunoscute pentru creșterea încrederii și sentimentului de well-being, scăzând astfel stările de anxietate și depresie.

Exercițiile fizice sunt utile pentru pierderea în greutate precum și menținerea ei. Activitatea fizică poate crește metabolismul, adică numărul de calorii arse într-o zi. Te poate ajuta, de asemenea, să menții și să crești masa corporală slabă (mușchii), ceea ce de asemenea ajută la creșterea numărului de calorii pe care le arzi în fiecare zi.